6 května, 2013
Úplné odpolitizování státní správy – zajistí naši volební zástupci nebo pouze vesmírná loď?
ČR, jak bývalo v době přístupových jednání do EU dobrým zvykem, se rozhodla splnit svůj domácí úkol na jedničku s hvězdičkou a přijala v roce 2002 zákon zavádějící profesionální službu státních zaměstnanců odpovídající evropským demokratickým standardům. Účinnost tzv. služebního zákona (tedy doba, od které je nutno podle právního předpisu postupovat, resp. ho používat a dodržovat) byla stanovena na 1.1.2004.
Postupem času si naši političtí reprezentanti uvědomili, že profesionální a nezávislí úředníci by se jim nemuseli tak úplně hodit do krámu, neboť nebudou pracovat a rozhodovat tak, jak si budou politické strany přát. A pokud budou dostatečně finančně ohodnoceni a budou mít služební poměr ukončitelný pouze v zákonem daných případech, nebude lehké si je koupit, manipulovat jimi či v případě jejich neposlušnosti se s nimi rozloučit. Začalo jim docházet, že nový ministr, kterého si dosadí, by již nemohl zreorganizovat svůj úřad dle libosti, dosadit své favority a těm dát bohatou odměnu. Začali tak lišácky odkládat účinnost zákona s odůvodněním, že jeho zavedení je moc drahé a pravděpodobně se radovali, jak jsme to Evropě zase pěkně osladily. Nyní nám dochází, že život si takto oslazovala na úkor ostatních pouze určitá část lidí, které způsob, jakým česká správa funguje, vyhovuje a prospívá.
Když už korupce v ČR, nejen v oblasti evropských fondů, dosáhla všech mezí, osvícení úředníci v Bruselu přišli s doporučením, aby ČR přijala zákon o státní službě.
A zde politická vynalézavost překročila další hranici – vymysleli jsme si, že přijdeme se zákonem, který se naoko bude tvářit tak, že je to nový zákon o státní službě, který ale pojmeme zcela jinak a to tak, že v podstatě zlegalizuje momentální nefunkční stav státní správy (nazvali jsme ho zákonem o úřednících), který zruší původní kvalitní služební zákon a rychle ho přijmeme bez větších diskusí, protože kdy jindy přesvědčíme všechny, že je zapotřebí, než když ho po nás „chce“ EU? A když se ještě budeme tvářit, že tento zákon je již předem Evropskou komisí posvěcený a že pokud ho nepřijmeme, tak k nám přestanou proudit evropské peníze, tak máme všechna esa v rukávu. Maličkost, že v doporučení Evropské komise stojí, že ČR by měla přijmout tento zákon, nikoliv že musí jako podmínku pro výplatu fondů, můžeme zamlčet a všechny přesvědčit, že je to něco jako kategorický imperativ. Nikde také raději nebudeme říkat to, že Evropské komisi nejde o jakýkoliv zákon, nýbrž o zákon služební, který zaručí stabilní, transparentnější a profesionální veřejnou správu a že bude zkoumat hlavně to, zdali zákonná úprava veřejné správy tyto cíle naplňuje.
Ztratili jste se v tom? Nevěšte hlavu, i pan ministr Kubice, jehož ministerstvo návrh zákona o úřednících připravuje, konstatoval v Otázkách Václava Moravce, že úplné odpolitizování státní správy nezajistí kromě vesmírné lodi nic. Očividně ale mimozemšťané již navštívili i takové země jako je Kambodža či Albánie, které mají dle analýzy Světového ekonomického fóra kvalitu veřejných institucí na lepší úrovni než ČR, která se umístila v efektivitě a transparentnosti veřejných institucí na 84. místě, v oblasti klientelismu státní správy dokonce na místě 123. ze 142 hodnocených zemích. Že bychom je měli tedy pozvat i k nám?